Hieronder wat tips:

* vooruit plannen en je agenda goed indelen. Dus letterlijk alles inplannen wat nodig is om goed voorbereid op vakantie te gaan;
* het liefst 1/2 dagen voordat je weggaat vrij nemen om in alle rust met een opgeruimd hoofd te kunnen vertrekken; privé moet er namelijk ook nog van alles. Lukt dat niet? Plan alles nog beter in!
* niet achter elkaar doorjakkeren. Voldoende breaks nemen de laatste dagen waardoor je de eerste dagen niet hoeft te ontstressen op vakantie. Dus niet in de valkuil stappen ‘nog effe heel hard doorwerken dan heb ik straks rust’. Te zonde van je vakantie om de eerste dagen totaal uit het lood te zijn en echt onnodig! En met korte pauzes hou je het overzicht!
* ruim van tevoren jouw vakantie aankondigen bij klanten/ collega’s en zorgen voor overdracht;
* afwezigheidsmelder vroegtijdig aan zodat je alles kan afronden en men aan het idee gewend raakt dat je er straks niet bent;
* tijd inbouwen om op te ruimen (met opruimen maak je je hoofd leeg);
* een lijst maken van lopende klanten/projecten met daarbij een update van waar je staat/bent aanbeland (dat is zo fijn voor na de vakantie!)
* een lijst van activiteiten/ideeën voor na de vakantie (met 1 blik kan je dan zo weer aan de slag).

Tis wat zo’n vakantievoorbereiding!😅